Ενοικίαση νεκροφόρας με… κόστος λιμουζίνας!

Του Γιώργου Κ. Ανδρή

andris@carpress.gr

 

Με αγωνία αναμένουν την Υπουργική Απόφαση που θα ορίζει τους όρους και τις προϋποθέσεις κυκλοφορίας οχημάτων μεταφορών νεκρών όλα τα Γραφεία Τελετών που ακόμη δεν έχουν αποκτήσει κάποιο τέτοιο όχημα ώστε να απεγκλωβιστούν από τους συναδέλφους τους που τα ενοικιάζουν έναντι υψηλών αμοιβών.

Ειδικότερα σύμφωνα με το άρθρο 66 του νομοσχεδίου που ψηφίστηκε πρόσφατα από την Βουλή αναφέρεται ότι: «Με απόφαση του Υπουργού Υποδομών και μεταφορών καθορίζονται τα πρόσωπα που δικαιούνται να θέσουν σε κυκλοφορία οχήματα Ειδικής Χρήσης Ειδικού Σκοπού κατηγορίας Μ που έχουν σχεδιαστεί και κατασκευαστεί για τη μεταφορά επιβατών, έχουν τουλάχιστον τέσσερις τροχούς, προορίζονται για τη μεταφορά νεκρών και διαθέτουν προς τον σκοπό αυτό ειδικό εξοπλισμό (νεκροφόρες), οι προϋποθέσεις, το μεταφορικό έργο, η διαδικασία, τα δικαιολογητικά που προσκομίζονται στις οικείες υπηρεσίες μεταφορών και Επικοινωνιών των Περιφερειών της χώρας, καθώς και κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια».

Στελέχη της αγοράς αλλά και από τις Διευθύνσεις Μεταφορών των Περιφερειών αναμένουν την Υπουργική Απόφαση που θα ξεκαθαρίζει όλα τα παραπάνω ώστε να μπορέσουν κυρίως οι πρώτοι να προχωρήσουν σε απόκτηση ενός τέτοιου οχήματος.

 

Κόστος λιμουζίνας

Το θέμα με τις νεκροφόρες είναι παλιό και γνωστό τόσο στα στελέχη του ΥΜΕ όσο και στους ιδιοκτήτες Γραφείων Τελετών και σύμφωνα με πληροφορίες του movenews.gr εδώ και χρόνια κάποια Γραφεία Τελετών έχουν αποκτήσει στόλους από νεκροφόρες τις οποίες ενοικιάζουν έναντι πολύ υψηλών αμοιβών σε συναδέλφους τους οι οποίοι δεν έχουν στην κατοχή τους τέτοια οχήματα.

Μάλιστα για την μεταφορά ενός νεκρού εντός Αττικής το κόμιστρο κυμαίνεται από 120 έως 150 ευρώ ενώ εκτός Αθηνών η «ταρίφα» ξεκινά από τουλάχιστον 300 ευρώ για μια απόσταση έως 100 χιλιόμετρα και μπορεί να ξεπεράσει ακόμη και τα 1.500 ευρώ αν πρόκειται για μεταφορά νεκρού στη γειτονική Βουλγαρία για καύση!

Όπως είναι εύκολο να αντιληφθεί κανείς οι «ταρίφες» είναι πολύ υψηλές και στις περισσότερες φορές «αφορολόγητες» καθώς σύμφωνα με πληροφορίες του movenews.gr δεν επιτρέπεται το ένα Γραφείο Τελετών να κόψει απόδειξη στο άλλο Γραφείο Τελετών που ενοικιάζει την νεκροφόρα!

Από την άλλη μεριά πρόσφατα ο Σύνδεσμος των Γραφείων Τελετών απέστειλε προς όλα τα νοσοκομεία και νεκροταφεία της χώρας οδηγίες σχετικά με την μεταφορά των νεκρών και σύμφωνα με αυτή απαγορεύεται η μεταφορά τους με κλειστά φορτηγάκια!

Ωστόσο κάποια νοσοκομεία έχουν ήδη αρνηθεί να υιοθετήσουν τις οδηγίες του Συνδέσμου των Γραφείων Τελετών καθώς όπως αναφέρουν στελέχη τους στο movenews.gr: «Δεν είναι δυνατόν τη στιγμή που σε όλη την Ευρώπη η μεταφορά των νεκρών από τα νοσοκομεία να γίνεται με κλειστά φορτηγάκια στην Ελλάδα να απαγορεύεται η μεταφορά τους με τέτοιου είδους οχήματα και να επιτρέπεται μόνο με νεκροφόρες. Αλλά σύμφωνα με την Υπουργική Απόφαση Α1β/2706/1983 – ΦΕΚ Β-230/28-4-1983 τα οχήματα μεταφοράς νεκρών (νεκροφόρες) απαγορεύεται να σταθμεύουν έξω από τα Γραφεία Τελετών (Κηδειών), μπορεί όμως να επιτραπεί αυτό εφόσον φέρουν κατάλληλο κάλυμμα για να μη δημιουργούνται δυσμενείς ψυχολογικές επιδράσεις στους ένοικους των οικιών που βρίσκονται κοντά. Για τα νοσοκομεία όπου βρίσκονται χιλιάδες άρρωστοι άνθρωποι δεν υπάρχουν δυσμενείς ψυχολογικές επιδράσεις αλλά προφανώς και οι διατάξεις εξυπηρετούν συμφέροντα! Προσδοκούμε να αλλάξει επιτέλους η συγκεκριμένη διάταξη ώστε να μην βλέπουν οι ασθενείς των νοσοκομείων τις νεκροφόρες να πηγαινοέρχονται με τα φέρετρα να κάνουν πασαρέλα προς όφελος της ψυχολογίας των ασθενών. Δεν θα μπορούσαν να διασκευαστούν τα κλειστά φορτηγάκια ώστε να μεταφέρουν τα φέρετρα με τους νεκρούς χωρίς να αντιλαμβάνεται κανένας τίποτα; Αλλά όπως φαίνεται είναι πολλά τα χρήματα…».

 

Πως χαρακτηρίζεται ένα όχημα «νεκροφόρα»

Οι νεκροφόρες αποτελούν διασκευασμένα οχήματα, κυρίως μοντέλα station wagon ή αγροτικά, στα οποία έχει τοποθετηθεί ένα ειδικό συρτάρι όπου τοποθετείται το φέρετρο και στα πλαϊνά του οχήματος έχουν τοποθετηθεί συνήθως κεριά.

Αν κάποιος μεταβεί στο εξωτερικό και αγοράσει και εισάγει στην Ελλάδα μια έτοιμη νεκροφόρα ποιος θα είπε ότι μπορεί να αποκτήσει πινακίδες κυκλοφορίας;

Δυστυχώς δεν μπορεί να κυκλοφορήσει ως νεκροφόρα και χρειάζεται να εκτελωνιστεί ως αυτοκίνητο και όχι ως φορτηγό και παράλληλα θα πρέπει ο κάτοχός της να μεταβεί σε κάποιον μηχανολόγο μηχανικό ώστε να γράψει έκθεση και να κατατεθεί στο ΥΜΕ ώστε να λάβει την περιβόητη άδεια κυκλοφορίας.

Η εν λόγω έκθεση του Μηχανολόγου κοστίζει το λιγότερο 2.000 ευρώ για ένα έτοιμο αυτοκίνητο!

Σε περίπτωση που κάποιος τώρα θέλει να διασκευάσει ένα όχημα station wagon σε νεκροφόρα πέραν της έκθεση του Μηχανολόγου θα πρέπει να διασκευαστεί από φανοποιό που στην Ελλάδα δεν υπάρχουν και πολλοί με αποτέλεσμα το κόστος διασκευής να εκτοξεύεται σε πάνω από 10.000 ευρώ!

Οπότε είναι εύκολο να αντιληφθεί κανείς πως η απόκτηση κάποια νεκροφόρας στην εγχώρια αγορά κοστίζει μια περιουσία ενώ η απόκτησή της από το εξωτερικό επίσης είναι απαγορευτική λόγω κόστους αλλά και γραφειοκρατίας.

Στην Ευρώπη αντίθετα οι νεκροφόρες έχουν καταργηθεί κυρίως για ψυχολογικούς λόγους ενώ η κυκλοφορία τους επιτρέπεται μόνο πέριξ των νεκροταφείων.

Για όλες τις υπόλοιπες μεταφορές νεκρών χρησιμοποιούνται φορτηγάκια κλειστού τύπου για λόγους ψυχολογικούς και μόνο.

Άλλωστε δεν είναι και ότι καλύτερο να ταξιδεύει κανείς οδικώς με την οικογένειά του και να τον προσπερνά μια νεκροφόρα με το φέρετρο να κάνει έντονη την παρουσία του…