Εγνατία Οδός: Αυξήσεις-«φωτιά» το 2019 – Τι απαντά το ΥΜΕ

  • Του Γιώργου Κ. Ανδρή

Αντιμέτωποι με αυξήσεις-φωτιά στα διόδια της Εγνατίας θα βρεθούν από την αρχή του 2019 οι οδηγοί, καθώς αυξάνεται η χρέωση ανά χιλιόμετρο εκτοξεύοντας το κόστος σε κάποιες περιπτώσεις και στο 150% σύμφωνα με την Κοινή Υπουργική Απόφαση που δημοσιεύθηκε σε ΦΕΚ και συνυπογράφουν οι υπουργοί Ευκλείδης Τσακαλώτος και Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης.

Παράλληλα, με την απόφαση καταργείται κάθε απαλλαγή από την καταβολή του αντιτίμου των διοδίων για όλους τους οδηγούς, εκτός των ανέργων.

Οι τελευταίοι θα διέρχονται από τους σταθμούς μόνο με την επίδειξη της κάρτας ανεργίας, η οποία θα πρέπει να βρίσκεται σε ισχύ κατά τη διέλευση.

Συγκεκριμένα, στην ΚΥΑ αναφέρεται ότι αναπροσαρμόζεται η χιλιομετρική χρέωση για διέλευση από τον αυτοκινητόδρομο που διαπερνά ολόκληρη τη Βόρεια Ελλάδα στα 0,05 ευρώ ανά χιλιόμετρο για τα ΙΧ οχήματα, από 0,03 ευρώ ανά χλμ που είναι σήμερα.

Η χρέωση αυτή θα επιβάλλεται για όλο το μήκος του κάθε τμήματος, όπως καθορίζεται από την ίδια ΚΥΑ.

Ως εκ τούτου, στον σταθμό διοδίων στα Μάλγαρα, που οι οδηγοί θα πληρώνουν για ζώνη χρέωσης 59,7 χιλιομέτρων, το ύψος του αντιτίμου, από τα 1,20 ευρώ όπου βρίσκεται σήμερα, θα εκτοξευθεί στα 2,98 ευρώ, που σημαίνει αύξηση 150%!

Για τον σταθμό Παμβώτιδα, το μήκος καθορίζεται σε 39,7 χιλιόμετρα με χρέωση 1,98 ευρώ (από 1,20 ευρώ σήμερα), για το Μαλακάσι σε 48,1 χιλιόμετρα με χρέωση 2,40 ευρώ (από 2,10), για τη Σιάτιστα σε 48,6 χλμ. με χρέωση 2,40, για τον Πολύμυλο σε 48,2 χλμ. με 2,41 ευρώ (από 2,40), στα Μάλγαρα για μήκος 59,7 χλμ με 2,98 ευρώ (από 1,20 ευρώ), στη Θεσσαλονίκη για μήκος χρέωσης 13,8 χλμ σε 0,69 ευρώ, στην Ανάληψη για 58,8 χλμ σε 2,94 ευρώ (από 2,40 ευρώ), στην Ασπροβάλτα για 28,5 χλμ. το κόστος ανέρχεται σε 1,42 ευρώ, στη Μουσθένη με μήκος χρέωσης 54,3χλμ. η χρέωση γίνεται 2,71 ευρώ (από 2,40 ευρώ), στην Καβάλα με 47,2 χλμ 2,36 ευρώ, στον Ίασμο για 46,2 χλμ η χρέωση διαμορφώνεται σε 2,31 ευρώ (από 1,90 ευρώ), στη Μέστη με 55,7 χλμ σε 2,78 ευρώ (από 1,70 ευρώ) και στο Αρδάνιο για 40,5 χλμ σε 2,02 ευρώ.

Για παράδειγμα, ο οδηγός ενός ΙΧ αυτοκινήτου που σήμερα κάνει τη διαδρομή Πτολεμαΐδα Κοζάνης – Χρυσούπολη Καβάλας και καταβάλλει σε σταθμούς διοδίων 8,40 ευρώ, για την ίδια διαδρομή το 2019 θα καταβάλει 15,51 ευρώ!

Για τον σταθμό διοδίων της Τύριας στο οδικό τμήμα Νεοχωρίου – Σελλών – Τύριας, η περιοχή χρέωσης καθορίζεται σε 68,4 χιλιόμετρα (μεταξύ Ηγουμενίτσας – Ιωαννίνων), αλλάζοντας την τιμή του διοδίου σε 3,42 ευρώ, από 2,10 ευρώ σήμερα (αύξηση 67%). Σε ό,τι αφορά τους κάθετους άξονες του αυτοκινητοδρόμου, στην Ιεροπηγή το μήκος χρέωσης καθορίζεται σε 47,2 χλμ με χρέωση 2,36 ευρώ (από 2,10 ευρώ), στους Ευζώνους για 60 χλμ με κόστος 3 ευρώ (από 1,80 ευρώ), στον Προμαχώνα για 48 χλμ με χρέωση 2,40 ευρώ και στον Στρυμονικό για 47,5 χλμ με κόστος 2,37 ευρώ.

Οι νέες τιμές στους σταθμούς

για τον σταθμό Παμβώτιδα, το μήκος καθορίζεται σε 39,7 χιλιόμετρα με χρέωση 1,98 ευρώ (από 1,20 ευρώ σήμερα)
για το Μαλακάσι σε 48,1 χιλιόμετρα με χρέωση 2,40 ευρώ (από 2,10),
για τη Σιάτιστα σε 48,6 χλμ. με χρέωση 2,40,
για τον Πολύμυλο σε 48,2 χλμ. με 2,41 ευρώ (από 2,40),
στα Μάλγαρα για μήκος 59,7 χλμ με 2,98 ευρώ (από 1,20 ευρώ),

στη Θεσσαλονίκη για μήκος χρέωσης 13,8 χλμ σε 0,69 ευρώ,
στην Ανάληψη για 58,8 χλμ σε 2,94 ευρώ (από 2,40 ευρώ),
στην Ασπροβάλτα για 28,5 χλμ. το κόστος ανέρχεται σε 1,42 ευρώ,
στη Μουσθένη με μήκος χρέωσης 54,3 χλμ. η χρέωση γίνεται 2,71 ευρώ (από 2,40 ευρώ),
στην Καβάλα με 47,2 χλμ. 2,36 ευρώ,
στον Ίασμο για 46,2 χλμ. η χρέωση διαμορφώνεται σε 2,31 ευρώ (από 1,90 ευρώ),
στη Μέστη με 55,7 χλμ. σε 2,78 ευρώ (από 1,70 ευρώ) και στο Αρδάνιο για 40,5 χλμ. σε 2,02 ευρώ.

Για τον σταθμό διοδίων της Τύριας στο οδικό τμήμα Νεοχωρίου-Σελλών-Τύριας, η περιοχή χρέωσης καθορίζεται σε 68,4 χιλιόμετρα (μεταξύ Ηγουμενίτσας-Ιωαννίνων), διαμορφώνοντας την τιμή του διοδίου σε 3,42 ευρώ από 2,10 ευρώ (67%)
στους κάθετους άξονες στην Ιεροπηγή, το μήκος χρέωσης καθορίζεται σε 47,2 χλμ. με χρέωση 2,36 ευρώ (από 2,10 ευρώ),
στους Ευζώνους για 60 χλμ. με κόστος 3 ευρώ (από 1,80 ευρώ),
στον Προμαχώνα για 48 χλμ. με χρέωση 2,4 ευρώ (από 2,40 ευρώ)
στο Στρυμονικό για 47,5 χλμ. με κόστος 2,37 ευρώ.

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον θα έχει το αν θα επηρεαστεί η κίνηση στον αυτοκινητόδρομο από τις πολύ αυξημένες τιμές των διοδίων.

Πιέστε εδώ για να διαβάσετε την ΚΥΑ.

ΥΜΕ για διόδια Εγνατίας: Αυξήσεις μετά από… έγκριση
Αυξήσεις στην Εγνατία Οδό προβλέπονται αλλά μετά από την έγκριση της Γενική Διεύθυνση Κινητικότητας και Μεταφορών τονίζει σε σχετική ανακοίνωση το υπουργείο Μεταφορών θέλοντας με αυτόν τον τρόπο να κερδίσει λίγο χρόνο χωρίς να αυξηθούν τα διόδια.
Ειδικότερα σε σχετική ενημέρωση αναφέρει ότι:
«Σε ισχύ παραμένουν οι υφιστάμενες απαλλαγές – εξαιρέσεις από την καταβολή διοδίων στους σταθμούς της Εγνατίας Οδού και των κάθετων αξόνων του αυτοκινητόδρομου, για κατοίκους όμορων περιοχών, ανέργους και ΑμεΑ, που θεσμοθετήθηκαν με Αποφάσεις του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών κ. Χρήστου Σπίρτζη.

Παράλληλα δεν αλλάζει από την Πρωτοχρονιά η Τιμολογιακή Πολιτική τελών – διοδίων και ως εκ τούτου δεν θα υπάρξουν αυξήσεις στα διόδια της Εγνατίας Οδού.

Συγκεκριμένα,  σε χθεσινή Εγκύκλιο του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών κ. Χρήστου Σπίρτζη, την οποία απέστειλε στην Εγνατία Οδό Α.Ε.,  υπογραμμίζεται πως «εξακολουθούν να ισχύουν και μετά την 1η Ιανουαρίου 2019 οι υφιστάμενες σήμερα απαλλαγές από την καταβολή διοδίων – τελών στους Σταθμούς Διοδίων της Εγνατίας Οδού και των κάθετων αξόνων αυτής».  Οι απαλλαγές αφορούν Ι.Χ ιδιωτικά ή Ι.Χ επαγγελματικά οχήματα κατοίκων όμορων περιοχών, ανέργων και ΑμεΑ.

Διευκρινίζεται δηλαδή,  πως παραμένουν σε ισχύ οι διατάξεις για τις εξαιρέσεις, σύμφωνα με την  Υπουργική Απόφαση του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών της 27ης Νοεμβρίου 2017, όπως αυτή τροποποιήθηκε με την  Απόφαση της 15ηςΔεκεμβρίου 2017.

Στην Εγκύκλιο αναφέρεται επίσης ότι, οι απαλλαγές από την υποχρέωση καταβολής διοδίων θα παραμείνουν σε ισχύ είτε μέχρι να τεθεί σε πλήρη λειτουργία το ηλεκτρονικό αναλογικό σύστημα διοδίων, είτε έως ότου εγκριθεί από την αρμόδια Γενική Διεύθυνση Κινητικότητας και Μεταφορών της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (DG– MOVE) η νέα Τιμολογιακή Πολιτική διοδίων της Εγνατίας Οδού.

Θα πρέπει πάντως να τονιστεί ότι πάγια θέση και επιδίωξη του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών είναι να εφαρμοστεί το συντομότερο δυνατόν το ηλεκτρονικό διαλειτουργικό σύστημα διοδίων ελευθέρας ροής και η Ευρωπαϊκή οδηγία για τα «πράσινα» διόδια, όπως λέγονται τα διόδια που λαμβάνουν υπόψη εκτός από την απόσταση τους ρύπους των οχημάτων.

Αυτό θα καταστεί εφικτό μέσω του νέου συστήματος ηλεκτρονικών αναλογικών διοδίων, σε όλους τους αυτοκινητοδρόμους της χώρας, καθώς θα δημιουργηθεί μία βάση δεδομένων καταγραφής όλων των οχημάτων τα οποία διέρχονται από το Εθνικό Δίκτυο.

Ο διεθνής διαγωνισμός για την εγκατάσταση και λειτουργία του νέου ηλεκτρονικού συστήματος βρίσκεται στο  δεύτερο, τελικό,  στάδιο και η σχετική  σύμβαση θα έχει υπογραφεί εντός του πρώτου εξαμήνου του 2019, με την Ελλάδα να συμπεριλαμβάνεται στις πρώτες χώρες  που θα εφαρμοστούν τα «πράσινα» διόδια ελευθέρας ροής όπως προβλέπεται σε σχετική Κοινοτική Οδηγία.

Τέλος στην Εγκύκλιο γίνεται αναφορά και στην αναπροσαρμογή των διοδίων στην Εγνατία Οδό και τους κάθετους άξονες της, από 1ης Ιανουαρίου. Σημειώνεται, πως για να τεθεί σε ισχύ η αύξηση των διοδίων απαραίτητη προϋπόθεση  είναι  η έγκριση της Τιμολογιακής Πολιτικής από την  Γενική Διεύθυνση Κινητικότητας και Μεταφορών (DG– MOVE), κάτι που δεν έχει συμβεί.

Ως εκ τούτου δεν προβλέπεται καμία αύξηση διοδίων από την αρχή του νέου έτους, όπως προβλέπονταν στις υπουργικές αποφάσεις που είχαν εκδοθεί τα προηγούμενα χρόνια.»