ΕΕ: Στην Ελλάδα η υψηλότερη επιδότηση για αγορά ηλεκτρικού ΙΧ!

Η Ελλάδα όπως αποδεικνύεται και από τον επίσημο πίνακα του Συνδέσμου Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA) παρέχει τα υψηλότερα κίνητρα για την απόκτηση ηλεκτρικών οχημάτων σε όλη την ΕΕ αλλά και τις υψηλότερες φοροαπαλλαγές για τους χρήστες εταιρικών καθαρών οχημάτων. Βέβαια θα πρέπει να επισημάνουμε πως τα ποσά των επιδοτήσεων και των φοροαπαλλαγών αναμένεται να αυξηθούν περαιτέρω το 2022 οπότε και η ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης θα ενισχυθεί περισσότερο.

Ωστόσο να υπενθυμίσουμε πως οι αιτήσεις για τις επιδοτήσεις σταμάτησαν να κατατίθενται στις 31 Δεκεμβρίου 2021 και η ηλεκτρονική πλατφόρμα αναμένεται να επαναλειτουργήσει στα τέλη Φεβρουαρίου έως τις αρχές Μαρτίου.

Χαρακτηριστικό είναι πάντως ότι πάρα πολλά κράτη-μέλη επιδοτούν τόσο την αγορά όσο και την χρήση ηλεκτρικών και άλλων οχημάτων με πολύ χαμηλές εκπομπές CO2 ώστε να μπορέσουν να μειώσουν τις μέσες εκπομπές CO2.

Ελλάδα

Η Ελλάδα φαίνεται ότι έχει το υψηλότερο πακέτο επιδοτήσεων και προνομίων στην ΕΕ για τη προώθηση της ηλεκτροκίνησης καθώς τα ηλεκτρικά ΙΧ εξαιρούνται από την καταβολή Τέλους Ταξινόμησης, τα plug-in υβριδικά με εκπομπές CO2 έως 50 γραμμάρια καταβάλλουν μόλις το 25% του ΤΤ και τα υβριδικά και τα plug-in με ρύπους άνω των 50 γρ./CO2  το 50%. Τα ηλεκτρικά φορτηγά επίσης εξαιρούνται από την καταβολή του Τέλους Ταξινόμησης.

Τα Τέλη Κυκλοφορίας είναι μηδενικά στα ΙΧ με εκπομπές έως 122 γρ./CO2 ανά χλμ.

Σημαντικά είναι και τα προνόμια των χρηστών εταιρικών καθαρών οχημάτων καθώς προβλέπεται απαλλαγή του φόρου για όσα ΙΧ εκπέμπουν έως 50 γρ./CO2 και έχουν Αξία Λιανικής προ φόρων έως 40.000 ευρώ.

Όσον αφορά στις επιδοτήσεις αγοράς κάποιου ηλεκτρικού οχήματος η ελληνική νομοθεσία προβλέπει επιδότηση από 5.500 ευρώ έως και 12.500 ευρώ για την απόκτηση κάποιου ηλεκτρικού οχήματος.

 

Αυστρία

Η Αυστρία προσφέρει έκπτωση στον ΦΠΑ και απαλλαγή από την φορολογία σε όσους αγοράσουν κάποιο ηλεκτρικό ή όχημα υδρογόνου. Παράλληλα υπάρχει επιδότηση αγοράς ΙΧ και φορτηγών με δυνατότητα ηλεκτρικής κίνησης έως 50 χλμ. και τιμή έως 60.000 ευρώ η οποία κυμαίνεται σε 3.000 ευρώ για ηλεκτρικά οχήματα ή υδρογόνου και σε 1.500 ευρώ για plug-in hybrid μοντέλα ή ηλεκτρικά με μικρό κινητήρα που φορτίζει τις μπαταρίες. Τα Τέλη Κυκλοφορίας είναι μηδενικά στα οχήματα με μηδενικές εκπομπές CO2 ενώ επίσης δεν επιβάλλεται φορολογία στα εταιρικά οχήματα με μηδενικές εκπομπές CO2.

Βέλγιο

Το Βέλγιο επιβάλλει μια ελάχιστη φορολογία 61,50 ευρώ στα αυτοκίνητα με μηδενικές εκπομπές CO2 και δημοτικό φόρο 76,32 ευρώ. Στα εταιρικά οχήματα υπάρχει υψηλό όφελος με έκπτωση έως και 100% των δαπανών σε οχήματα με εκπομπές κάτω των 42 γρ./CO2 ανά χλμ. και ετήσιο φορολογικό όφελος έως 4% για οχήματα που εκπέμπουν κάτω από 87 γρ./CO2 ανά χλμ. Στο Βέλγιο δεν υπάρχει επιδότηση για την αγορά καθαρού ΙΧ.

Βουλγαρία

Στην Βουλγαρία δεν υπάρχει καμία επιδότηση αγοράς ηλεκτρικού οχήματος και το μοναδικό όφελος των ιδιοκτητών οχημάτων με μηδενικές εκπομπές CO2 αφορά στα μηδενικά Τέλη Κυκλοφορίας.

Κροατία

Η Κροατία εξαιρεί τα οχήματα μηδενικών εκπομπών από τους ειδικούς φόρους κατανάλωσης όπως επίσης και από τον Φόρο Άνθρακα που επιβάλλεται στα οχήματα με κινητήρες εσωτερικής καύσης. Περαιτέρω δεν υπάρχει ούτε επιδότηση αγοράς ούτε προνόμια για εταιρικούς χρήστες καθαρών οχημάτων.

Κύπρος

Η Κύπρος δεν επιβάλλει φόρους κατά την εισαγωγή των οχημάτων που εκπέμπουν κάτω από 120 γρ./CO2 ανά χλμ. ενώ επίσης τα Τέλη κυκλοφορίας είναι μηδενικά για τα συγκεκριμένα οχήματα. Δεν υπάρχει επιδότηση αγοράς ηλεκτρικού ΙΧ αλλά ούτε και προνόμια στους εταιρικούς χρήστες καθαρών οχημάτων.

Τσεχία

Η Τσεχία δεν επιβάλλει Τέλος Ταξινόμησης στα ηλεκτρικά οχήματα και υδρογόνου ενώ παράλληλα τα φορτηγά δεν πληρώνουν διόδια. Επίσης δεν φορολογούνται τα εταιρικά καθαρά αυτοκίνητα (ηλεκτρικά, υδρογόνου, υβριδικά, plug-in hybrid, φυσικό αέριο, υγραέριο και E85).

Δανία

H Δανία για την απόκτηση καθαρών αυτοκινήτων έχει διάφορα προνόμια. Ειδικότερα για αυτοκίνητα με μηδενικές εκπομπές ρύπων προβλέπεται η καταβολή του 40% του Τέλους Ταξινόμησης, έκπτωση 170.000 κορώνες στην φορολογητέα αξία, εξαίρεση από το φόρο CO2 κατά την ταξινόμηση.

Για τα αυτοκίνητα υδρογόνου προβλέπεται μηδενικό κόστος εκτελωνισμού και μείωση κατά 58.500 κορώνες της φορολογητέας αξίας.

Στα οχήματα με χαμηλές εκπομπές προβλέπεται έκπτωση φόρου 1.700 κορωνών.

Ωστόσο στα οχήματα μηδενικών ρύπων επιβάλλονται Τέλη Κυκλοφορίας ύψους 330 κορωνών το 2021 και 340 κορωνών για το 2022. Δεν υπάρχουν επιδοτήσεις για την αγορά ή φορολογικά προνόμια στους εταιρικούς χρήστες καθαρών αυτοκινήτων.

Εσθονία

Η Εσθονία δεν επιδοτεί ούτε παρέχει φοροαπαλλαγές στους κατόχους καθαρών οχημάτων.

Φινλανδία

Η Φινλανδία επιβάλλει ένα εξαιρετικά χαμηλό κόστος εκτελωνισμού στα οχήματα μηδενικών ρύπων όπως επίσης και ένα συμβολικό ποσό για ετήσια Τέλη Κυκλοφορίας.

Στα εταιρικά ηλεκτρικά ΙΧ οι χρήστες ωφελούνται από μηνιαία έκπτωση φόρου 170 ευρώ ενώ επίσης η φόρτιση των ηλεκτρικών οχημάτων στο χώρο εργασίας εξαιρείται από τον φόρο εισοδήματος.

Κατά την αγορά το φινλανδικό κράτος παρέχει επιδότηση 2.000 ευρώ σε όσους αγοράσουν ή μισθώσουν ηλεκτρικό όχημα με αξία έως 50.000 ευρώ και επιπλέον 2.000 ευρώ για την απόσυρση κάποιου παλαιού οχήματος και αντικατάστασής του με κάποιο ηλεκτρικό ή plug-in hybrid ΙΧ.

Γαλλία

Η Γαλλία για την απόκτηση ηλεκτρικών, υβριδικών, φυσικού αερίου, υγραερίου και Ε85 παρέχει μηδενική φορολόγηση κατά τον εκτελωνισμό. Τέλη Κυκλοφορίας δεν υπάρχουν. Τα εταιρικά ΙΧ που εκπέμπουν έως 20 γρ./CO2 ανά χλμ. απαλλάσσονται από τον φόρο άνθρακα. Τέλος υπάρχει επιδότηση αγοράς από 2.000 ευρώ έως και 7.000 ευρώ για οχήματα που εκπέμπουν κάτω από 20 γρ./CO2 ανά χλμ.

Γερμανία

Μηδενικό Τέλος Ταξινόμησης και Μηδενικά Τέλη Κυκλοφορίας προσφέρει η Γερμανία στους ιδιοκτήτες ηλεκτρικών οχημάτων ή υδρογόνου. Επίσης σημαντικά οφέλη παρέχονται και στους χρήστες εταιρικών καθαρών οχημάτων με μείωση της φορολογητέας αξίας για ηλεκτρικά και plug-in οχήματα.

Τέλος πολλές είναι οι επιδοτήσεις που δίνει το γερμανικό κράτος για την απόκτηση κάποιου καινούριου ή μεταχειρισμένου καθαρού αυτοκινήτου και ειδικότερα προβλέπεται επιδότηση από 5.625 ευρώ έως και 9.000 ευρώ.

Ουγγαρία

Η Ουγγαρία δεν επιβάλλει Τέλος Ταξινόμησης στα ηλεκτρικά και plug-in υβριδικά αυτοκίνητα αλλά ούτε και ετήσια Τέλη Κυκλοφορίας. Επίσης δεν υπάρχει φορολόγηση στους χρήστες εταιρικών ηλεκτρικών ή plug-in υβριδικών μοντέλων. Τέλος υπάρχει επιδότηση αγοράς 7.350 ευρώ για ηλεκτρικά οχήματα με αξία έως 32.000 ευρώ και 1.500 ευρώ για οχήματα με αξίες από 32.000 έως και 44.000 ευρώ.

Ιρλανδία

Η Ιρλανδία δεν παρέχει κάποια έκπτωση στο Τέλος Ταξινόμησης ενώ επιβάλλονται Τέλη Κυκλοφορίας 120 ευρώ στα ηλεκτρικά μοντέλα και 140 ευρώ στα οχήματα που εκπέμπουν έως 50 γρ./CO2 ανά χλμ. Αντίθετα υπάρχουν φοροαπαλλαγές στα ηλεκτρικά εταιρικά ΙΧ και φορτηγά με αξία μικρότερη των 50.000 ευρώ. Για την απόκτηση ηλεκτρικού οχήματος ή plug-in υβριδικού που εκπέμπει έως 50 γρ./CO2 υπάρχει επιδότηση 5.000 ευρώ και 3.800 ευρώ για ηλεκτρικό φορτηγό.

Ιταλία

Η Ιταλία δεν προβλέπει κάποιο όφελος στο κόστος εκτελωνισμού αλλά ούτε και απαλλαγή από τα ετήσια Τέλη Κυκλοφορίας. Επίσης δεν προβλέπεται κάποια φοροαπαλλαγή στα εταιρικά οχήματα. Πάντως για την απόκτηση κάποιου καθαρού οχήματος προβλέπεται ένα «Ecobonus έως 8.000 ευρώ για αυτοκίνητα που εκπέμπουν ≤ 20g CO2/km και τιμή κάτω των 50.000 €, χωρίς ΦΠΑ). Πρόσθετα κίνητρα 2.000 ευρώ για αγορά ηλεκτρικού ή plug-in hybrid μοντέλου.

Λετονία

H Λετονία εξαιρεί τα ηλεκτρικά οχήματα από το Τέλος Ταξινόμησης όπως επίσης και από τα ετήσια Τέλη Κυκλοφορίας. Στα εταιρικά ηλεκτρικά παρέχει μπόνους 10 ευρώ μηνιαίως ενώ δεν υπάρχει καμία επιδότηση αγοράς.

Λιθουανία

Η Λιθουανία εξαιρεί από το Τέλος Ταξινόμησης τα ηλεκτρικά οχήματα αλλά δεν τα εξαιρεί από τα Τέλη Κυκλοφορίας.  Ωστόσο στα εταιρικά οχήματα προβλέπει κίνητρο αγοράς έως 11.000 ευρώ ανά όχημα και συνολικό όφελος ανά εταιρεία έως 400.000 ευρώ! Όσον αφορά στις επιδοτήσεις για την αγορά καθαρών οχημάτων προβλέπεται επιδότηση 2.500 ευρώ για την απόκτηση μεταχειρισμένου ηλεκτρικού οχήματος και 6.000 ευρώ για όχημα που έχει ταξινομηθεί έως 6 μήνες ενώ παράλληλα υπάρχει και μπόνους απόσυρσης 1.000 ευρώ παλαιών βενζινοκίνητων ή πετρελαιοκίνητων οχημάτων.

Λουξεμβούργο

Το Λουξεμβούργο μειώνει σε ποσοστό 50% το Τέλος Ταξινόμησης στα ηλεκτρικά οχήματα και επιβάλλει 30 ευρώ ετήσια Τέλη Κυκλοφορίας. Για τους εταιρικούς χρήστες καθαρών οχημάτων προβλέπει μηνιαία φορολογικά οφέλη από 0,5% έως και 1,8%. Τέλος επιδοτεί από 3.000 ευρώ έως και 8.000 ευρώ την απόκτηση ηλεκτρικών οχημάτων και με 1.500 ευρώ τα plug-in υβριδικά που εκπέμπουν έως 50 γρ./CO2 ανά χλμ.

Μάλτα

Η Μάλτα επιβάλλει ένα πολύ μικρό ποσό κατά την ταξινόμησης των ηλεκτρικών οχημάτων ενώ οι κάτοχοι οχημάτων που εκπέμπουν έως 100 γρ./CO2 πληρώνουν τα χαμηλότερα Τέλη Κυκλοφορίας. Από την άλλη μεριά δεν υπάρχει κανένα όφελος στους εταιρικούς χρήστες αλλά ούτε και επιδότηση αγοράς.

Ολλανδία

Η Ολλανδία εξαιρεί από το Τέλος Ταξινόμησης τα οχήματα μηδενικών ρύπων όπως επίσης και από τα ετήσια Τέλη Κυκλοφορίας. Στα εταιρικά οχήματα επιβάλλεται χαμηλή φορολογία 12% αν αφορά κάποιο ηλεκτρικό μοντέλο και μηδενική φορολογία αν πρόκειται για όχημα που κινείται με υδρογόνο. Για την απόκτηση ή χρονομίσθωση καθαρού οχήματος υπάρχουν πολλά προγράμματα επιδότησης.

Πολωνία

Η Πολωνία εξαιρεί από το Τέλος Ταξινόμησης όλα τα ηλεκτρικά και plug-in υβριδικά οχήματα ωστόσο δεν παρέχει απολύτως καμία άλλη φοροαπαλλαγή ή επιδότηση.

Πορτογαλία

Η Πορτογαλία παρέχει εκπτώσεις στο Τέλος Ταξινόμησης που κυμαίνονται από 40% έως και 75% ενώ μόνο τα ηλεκτρικά οχήματα εξαιρούνται από την καταβολή ετήσιων Τελών Κυκλοφορίας. Επίσης μηδενική φορολογία προβλέπεται για τα εταιρικά καθαρά οχήματα. Τέλος υπάρχει επιδότηση 3.000 ευρώ για την αγορά ηλεκτρικού οχήματος με αξία έως 62.500 ευρώ και 6.000 ευρώ για ηλεκτρικά φορτηγάκια.

Ρουμανία

Η Ρουμανία παρέχει εξαίρεση από την καταβολή ετήσιων Τελών Κυκλοφορίας στα ηλεκτρικά οχήματα και επιδότηση αγοράς έως 10.000 ευρώ για ηλεκτρικό όχημα και 4.250 ευρώ για plug-in hybrid μοντέλο. Επίσης υπάρχει μπόνους απόσυρσης 1.250 ευρώ.

Σλοβακία

Η Σλοβακία επιβάλλει 33 ευρώ Τέλος Ταξινόμησης στα ηλεκτρικά οχήματα αλλά τα εξαιρεί από τα ετήσια Τέλη Κυκλοφορίας. Από την άλλη δεν υπάρχουν φοροαπαλλαγές στα εταιρικά καθαρά οχήματα αλλά ούτε και επιδότηση αγοράς.

Σλοβενία

Η Σλοβενία επιβάλει Τέλος Ταξινόμησης 0,5% στα οχήματα που εκπέμπουν έως 110 γρ. CO2 ανά χλμ. Ωστόσο δεν προβλέπεται εξαίρεση από την καταβολή Τελών Κυκλοφορίας αλλά ούτε φοροαπαλλαγές από τη χρήση καθαρών εταιρικών οχημάτων. Πάντως υπάρχουν επιδοτήσεις από 3.000 ευρώ έως και 7.500 ευρώ για την αγορά ηλεκτρικών ή plug-in hybrid οχημάτων.

Ισπανία

Η Ισπανία εξαιρεί από το Τέλος Ταξινόμησης τα αυτοκίνητα που εκπέμπουν έως 120 γρ./CO2 ανά χλμ. και μειώνει σε ποσοστό 75% τα ετήσια Τέλη Κυκλοφορίας των ηλεκτρικών οχημάτων. Επίσης υπάρχουν φοροαπαλλαγές στη χρήση καθαρών εταιρικών οχημάτων. Όσον αφορά στις επιδοτήσεις για την αγορά ηλεκτρικού οχήματος ή υδρογόνου κυμαίνεται από 4.500 έως 7.000 ευρώ και από 2.500 έως 5.000 ευρώ για την απόκτηση plug-in hybrid μοντέλου. Ενώ επίσης υπάρχει επιδότηση από 7.000 έως 9.000 για την απόκτηση καθαρών φορτηγών.

Σουηδία

Η Σουηδία δεν προβλέπει καμία έκπτωση στο Τέλος Ταξινόμησης ενώ επιβάλλει Τέλη Κυκλοφορίας 360 κορωνών στα οχήματα μηδενικών ρύπων αλλά και στα plug-in hybrid μοντέλα. Επίσης δεν προβλέπεται καμία φοροαπαλλαγή για τη χρήση καθαρών εταιρικών οχημάτων. Όσον αφορά στις επιδοτήσεις για αγορά καθαρού οχήματος προβλέπεται επιδότηση 70.000 κορωνών για όχημα μηδενικών ρύπων, και από 10.000 έως και 59.286 κορωνών για plug-in όχημα, ή φυσικού αερίου.