EE: Χάσμα μεταξύ Βορρά και Νότου στην ηλεκτροκίνηση!

    Οι ισχυρές εθνικές διαφορές στις πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην ΕΕ συσχετίζονται σαφώς με το βιοτικό επίπεδο μιας χώρας, σύμφωνα με νέα έρευνα της Ευρωπαϊκής Ένωσης Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA).

    Τα ηλεκτρικά και τα plug-in υβριδικά αυτοκίνητα αποτελούν το 10,5% όλων των νέων αυτοκινήτων που πωλήθηκαν στην ΕΕ πέρυσι. Ωστόσο, 10 κράτη μέλη είχαν ακόμη μερίδιο αγοράς χαμηλότερο από 3%.

    Η ανάλυση δείχνει ότι η αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων από τους καταναλωτές συνδέεται άμεσα με το κατά κεφαλήν Ακαθάριστο Εγχώριο Προϊόν (ΑΕΠ) μιας χώρας, υποδεικνύοντας ότι η προσιτή τιμή παραμένει μείζον ζήτημα.

    «Όπως συμβαίνει με τη διανομή της υποδομής φόρτισης, υπάρχει σαφής διαχωρισμός στην προσιτή τιμή των ηλεκτρικών αυτοκινήτων μεταξύ της Κεντρικής-Ανατολικής Ευρώπης και της Δυτικής Ευρώπης, καθώς και ένα έντονο χάσμα Βορρά-Νότου», δήλωσε ο Eric-Mark Huitema, Γενικός Διευθυντής του ACEA.

    Οι χώρες με συνολικό μερίδιο αγοράς ηλεκτρικών αυτοκινήτων κάτω του 3% έχουν μέσο κατά κεφαλήν Ακαθάριστο Εγχώριο Προϊόν κάτω των 17.000 ευρώ. Αυτό ισχύει για παράδειγμα σε χώρες της Κεντρικής και Ανατολικής Ευρώπης καθώς και στην Ελλάδα. Επιπλέον, οι πέντε χώρες με τις χαμηλότερες πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην αγορά έχουν επίσης πολύ λίγα σημεία φόρτισης – κάτω από το 1% του συνόλου της ΕΕ.

    Από την άλλη πλευρά, μερίδιο αγοράς άνω του 15% για ηλεκτρικά αυτοκίνητα βρίσκεται μόνο σε πλουσιότερες χώρες της Βόρειας Ευρώπης με το μέσο κατά κεφαλήν Ακαθάριστο Εγχώριο Προϊόν να ξεπερνά τις 46.000 ευρώ.

    Σχεδόν τα τρία τέταρτα όλων των πωλήσεων ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην ΕΕ συγκεντρώνονται σε τέσσερις χώρες της Δυτικής Ευρώπης με μερικά από τα υψηλότερα ΑΕΠ (Σουηδία, Ολλανδία, Φινλανδία και Δανία). Το υπόλοιπο ένα τρίτο των πωλήσεων κατανέμεται σε 23 κράτη μέλη!

    Όπως δείχνουν πρόσφατα στοιχεία από τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Περιβάλλοντος, οι μεγάλες επενδύσεις της αυτοκινητοβιομηχανίας σε οχήματα χαμηλών εκπομπών αποδίδουν. Με τις πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων να τριπλασιάζονται μεταξύ 2019 και 2020, οι μέσες εκπομπές CO2 μειώθηκαν κατά 12% πέρυσι.

    O Γενικός Διευθυντής του ACEA επισημαίνει ότι: «Για να συνεχιστεί αυτή η πρόοδος ώστε να πετύχουμε μηδενικές εκπομπές CO2, θα πρέπει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή να διασφαλίσει επειγόντως ότι υπάρχουν όλες οι σωστές συνθήκες – και ότι καμία χώρα ή πολίτης δεν μένει πίσω. Τα οχήματα με μηδενικές εκπομπές πρέπει να είναι προσιτά για όλους. ”

    Οι κατασκευαστές αυτοκινήτων της Ευρώπης ζητούν, συνεπώς, κατάλληλα κίνητρα για την τόνωση των πωλήσεων αυτών των οχημάτων μακροπρόθεσμα, και δεσμευτικούς στόχους υποδομής για κάθε κράτος μέλος της ΕΕ.

    Η ACEA δημοσίευσε τα συγκεκριμένα δεδομένα ενόψει των προτάσεων της επόμενης εβδομάδας για νέους στόχους CO2 για αυτοκίνητα σε ολόκληρη την ΕΕ και επανεξέταση της οδηγίας για την εναλλακτική υποδομή καυσίμων – και οι δύο θα αποτελέσουν μέρος της δέσμης μέτρων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής «Fit for 55».

    Top 5: χώρες με το χαμηλότερο μερίδιο ηλεκτρικών αυτοκινήτων + ΑΕΠ τους (2020)

    Κύπρος: 0,5% – 23,580 €

    Λιθουανία: 1,1% – 17,460 €

    Εσθονία: 1,8% – 20,440 €

    Κροατία: 1,9% – 12,130 €

    Πολωνία: 1,9% – 13,600 €

    Κορυφαία 5: χώρες με το υψηλότερο μερίδιο ηλεκτρικών αυτοκινήτων + το ΑΕΠ τους (2020)

    Σουηδία: 32,2% – 45,610 €

    Ολλανδία: 25,0% – 45,790 €

    Φινλανδία: 18,1% – 42,940 €

    Δανία: 16,4% – 53,470 €

    Γερμανία: 13,5% – 40,070 €