Δίωξη σε Mercedes και BMW για νομιμοποίηση εσόδων από εγκληματική δραστηριότητα

This photo taken 23 March 2005 shows the counterfeit Euro bills seized by Spanish police during a special operation in Madrid. Spanish police have seized 2.5 million counterfeit euros and arrested 27 people, in the largest haul of fake currency since the introduction of the euro, officials said. AFP PHOTO / Pedro ARMESTRE (Photo credit should read PEDRO ARMESTRE/AFP/GettyImages)

Του Γιώργου Κ. Ανδρή

andris@carpress.gr

 

Ποινική δίωξη εναντίον όλων των εμπλεκομένων προσώπων από τις θυγατρικές εταιρείες των γερμανικών αυτοκινητοβιομηχανιών Mercedes-Benz και BMW Hellas έχει ασκηθεί στην Ελλάδα για λαθρεμπορία από κοινού κατ’ εξακολούθηση και για νομιμοποίηση εσόδων από εγκληματική δραστηριότητα από κοινού κατ’ εξακολούθηση και την υπόθεση χειρίζεται ο τακτικός ανακριτής.

Η ποινική δίωξη έχει ασκηθεί κατά 5 ατόμων: των υπευθύνων των 2 εταιριών στην Ελλάδα και των επικεφαλής των μητρικών  εταιριών καθώς η πρακτική ήταν σε γνώση αυτών για λαθρεμπορία καθώς η φοροδιαφυγή που έχει καταγραφεί είναι πολύ μεγάλη.

Όσον αφορά στο πρόστιμο των 133 εκατ. ευρώ που ήδη πλήρωσαν οι εταιρείες Mercedes-Benz Hellas και BMW Hellas – θυγατρικές των γερμανικών αυτοκινητοβιομηχανιών στην Ελλάδα, στελέχη της αγοράς εκτιμούν πως αποτελεί προϊόν συμβιβασμού μεταξύ του οικονομικού επιτελείου και των θυγατρικών εταιρειών και μάλιστα έχει «συμφωνηθεί» το θέμα να μην δημοσιοποιηθεί.

Άλλωστε όπως επισημαίνουν στο movenews.gr στελέχη από εισαγωγικές εταιρείες «Δεν είναι δυνατόν η κυβέρνηση να διαμηνύει από όλα τα Μέσα Ενημέρωσης τις επιτυχίες της για την πάταξη της φοροδιαφυγής δημοσιοποιώντας ακόμη και τα ονόματα γιατρών, δικηγόρων, μηχανικών, επιχειρηματιών και να μην ανακοινώσει πουθενά την επιβολή προστίμων ύψους 133 εκατ. ευρώ σε δύο θυγατρικές εταιρείες και μάλιστα γερμανικών αυτοκινητοβιομηχανιών. Όλη η αγορά εκτιμά πως η μη δημοσιοποίηση της επιβολής και είσπραξης των προστίμων έγινε για δύο λόγους. Ο πρώτος έχει να κάνει με τις πιέσεις που ασκεί η γερμανική κυβέρνηση στην ελληνική ώστε να προστατεύσει τις αυτοκινητοβιοπμηχανίες της και ο δεύτερος έχει να κάνει με το ύψος των προστίμων που σύμφωνα με εκτιμήσεις ανέρχεται σε μόλις 19% των προστίμων που θα έπρεπε να επιβληθούν και υπολογίζονταν σύμφωνα με στελέχη του ΣΔΟΕ σε πάνω από 700 εκατ. ευρώ! Δηλαδή οι δύο θυγατρικές των γερμανικών αυτοκινητοβιομηχανιών αντί για 700 εκατ. ευρώ πλήρωσαν μόλις 133 εκατ. ευρώ»…

Από την άλλη μεριά τα κεντρικά γραφεία των διοικήσεων τόσο από Mercedes-Benz όσο και από την BMW διαρρέουν πως μέχρι σήμερα δεν έχουν πληρώσει ούτε ένα ευρώ, ενώ κύκλοι των αρμοδίων υπουργείων ισχυρίζονται  πως οι δύο γερμανικές θυγατρικές θέλουν να πληρώσουν και να κλείσει το ζήτημα με συμβιβασμό, βλέπε Siemens.

Πάντως το θέμα ακόμη και μετά την καταβολή των προστίμων δεν έχει τελειώσει…

Επίσης ένα ακόμη θέμα που έχουν θίξει στελέχη της αγοράς αφορά στους διαγωνισμούς του Δημοσίου και αναρωτιούνται πώς μπορούν και συμμετέχουν στις δημοπρασίες οι γερμανικές θυγατρικές που τα στελέχη τους διώκονται για λαθρεμπορία και ξέπλυμα μαύρου χρήματος.

Πιέστε εδώ και εδώ για να διαβάσετε τι αναφέρουν τα έγγραφα του υπουργείου Οικονομικών σχετικά με την υπόθεση φοροδιαφυγής και λαθρεμπορίας για Mercedes-Benz και BMW.

Όπως και να έχει το θέμα τόσο η Mercedes-Benz Hellas όσο και η BMW Hellas, σύμφωνα με τα έγραφα που έχουν δει το φως της δημοσιότητας, φέρεται  να  προκάλεσαν «αιμορραγία» πολλών εκατομμυρίων στα έσοδα του ελληνικού Δημοσίου, δημιούργησαν συνθήκες αθέμιτου ανταγωνισμού στην αγορά.

Παράλληλα δημιούργησαν συνθήκες αθέμιτου ανταγωνισμού στην αγορά με αποτέλεσμα και άλλες εισαγωγικέ εταιρείες αυτοκινήτων να προβούν σε Υποτιμολογήσεις όχι μόνο για να ανταγωνιστούν τις τιμές των γερμανικών αυτοκινήτων αλλά και για να αυξήσουν και εκείνες τα περιθώρια κέρδους τους.

Όπως είχε δημοσιεύσει η εφημερίδα «Αγορά» τα πρόστιμα που είχαν καταβάλει οι εταιρείες Mercedes-Benz και BMW Hellas στις τελωνειακές αρχές ανέρχονταν σε 84,4 εκατ. ευρώ και 48,8 εκατ. ευρώ αντίστοιχα.

Παράλληλα υπάρχει η φήμη πως έχει επέλθει συμβιβασμός μεταξύ του Δημοσίου και των δύο Γερμανικών αυτοκινητοβιομηχανιών για κατάθεση επιπλέον 168 εκατ. ευρώ και 95 εκατ. ευρώ ώστε να μη παραιτηθούν των ένδικων μέσων.

Μια άαλλη φήμη ωστόσο αναφέρει πως τα χρήματα που δόθηκαν είναι αποτέλεσμα συμβιβασμού και δεν θα δοθεί ούτε ένα ευρώ επιπλέον.

Πάντως από τα κεντρικά των δύο αυτοκινητοβιομηχανιών διαρρέουν πως δεν έχουν πληρώσει ούτε ένα ευρώ.

Το θέμα των υποτιμολογήσεων απασχόλησε το υπουργείο Οικονομικών αλλά και το ΣΔΟΕ εδώ και 5 χρόνια ωστόσο ο τότε Διευθυντής του ΣΔΟΕ κ. Θεόδωρος Φλωράτος κατάφερε να θέσει τις έρευνες σε σωστές βάσεις ώστε κανένας να μην μπορεί να «επέμβει» στο έργο των ελεγκτικών μηχανισμών.

Μάλιστα μετά την δημοσιοποίηση του θέματος από την εφημερίδα «Realnews» αλλά και τις «Ειδήσεις» είχε δοθεί η εντολή στο ΣΔΟΕ να… ξεσκονίσουν όλες τις εισαγωγικές εταιρείες αυτοκινήτων.

Ωστόσο κάτι τέτοιο δεν πραγματοποιήθηκε ποτέ μέχρι σήμερα και ο έλεγχος περιορίστηκε μόνο στις δύο θυγατρικές των γερμανικών εργοστασίων.

Aπό την άλλη μεριά το ΣΔΟΕ έκανε λόγο για πρόστιμα άνω των 700 εκατ. ευρώ! Σήμερα αποδείχθηκε ότι έχουν καταβληθεί μόλις 133 εκατ. ευρώ…

Αυτές είναι οι Εργοστασιακές Αξίες με τις οποίες εκτελώνιζε η Mercedes-Benz Hellas τα υπερπολυτελή μοντέλα της σειράς S-Class…

Το κόλπο των υποτιμολογήσεων – Τα οφέλη

Οι γερμανικές θυγατρικές των εργοστασίων για να αποφύγουν την υπέρογκη φορολογία που επιβάλλεται στα αυτοκίνητα από τα Τελωνεία αποφάσισαν να μειώσουν στο ελάχιστο τις Εργοστασιακές Αξίες των οχημάτων που εισήγαγαν ώστε να πληρώνουν ελάχιστα χρήματα για τον εκτελωνισμό τους. Έτσι μείωναν στο ελάχιστο το Τέλος Ταξινόμησης, τον ΦΠΑ ενώ «εκμηδένιζαν» το Φόρο Πολυτελείας.

Παράλληλα τεράστιο ήταν το κέρδος για τις δύο γερμανικές πολυεθνικές που πραγματοποιούσαν Υποτιμολογήσεις.

Για παράδειγμα σε ένα αυτοκίνητο με Αξία Λιανικής 90.000 ευρώ το Δημόσιο έχανε πάνω από 45.000 ευρώ, ποσό το οποίο κέρδιζαν οι εταιρείες, καθώς στο συγκεκριμένο όχημα με Εργοστασιακή Αξία μόλις 10.000 ευρώ το κόστος εκτελωνισμού ανέρχονταν σε 7.100 ευρώ.

Αν είχε εκτελωνιστεί με την πραγματική Εργοστασιακή Αξία η οποία ανέρχεται στις 47.000 ευρώ τότε το κόστος εκτελωνισμού θα ανέρχονταν σε  52.170 ευρώ!

Με λίγα λόγια το όφελος για τις γερμανικές θυγατρικές ήταν τριπλό καθώς μείωναν στο ελάχιστο και τους τρεις φόρους που έπρεπε να καταβάλουν για τα αυτοκίνητα που εκτελώνιζαν.

Αντίθετα το ελληνικό κράτος ζημιώνονταν ολοένα και περισσότερο καθώς οι γερμανικές θυγατρικές δεν δίστασαν να παρουσιάζουν τα υπερπολυτελή μοντέλα τους με Εργοστασιακές Αξίες χαμηλότερες από εκείνες αυτοκινήτων πόλης!

Να τονίσουμε πως την περίοδο 2011-2013 η Mercedes-Benz είχε εκτελωνίσει 5.445 αυτοκίνητα και η BMW είχε εισάγει 5.174 οχήματα.

Eπίσης την επίμαχη περίοδο των Υποτιμολογήσεων η BMW Hellas σημείωσε αύξηση 12.359,95%  στα κέρδη προ φόρων τα οποία ανήλθαν σε 11,3 εκατ. έναντι 91.475 ευρώ το αντίστοιχο διάστημα του 2012.

Αντίστοιχα τα κέρδη προ φόρων της Mercedes-Benz σημείωσαν αύξηση κατά 43,95% το 2013 τα οποία ανήλθαν σε 16 εκατ. ευρώ έναντι 11 εκατ. ευρώ το 2012…

 

Εγγυήσεις και άλλα κόλπα…

Ένας από τους πιο συνήθεις τρόπους «εξόφλησης» της χρηματικής διαφοράς που προκύπτει από τις χαμηλές Εργοστασιακές Αξίες μεταξύ εισαγωγέων και εργοστασίων αφορά στις εγγυήσεις των αυτοκινήτων. Ειδικότερα αν ένα αυτοκίνητο εισάγεται στην Ελλάδα με εργοστασιακή αξία μόλις 10.000 ευρώ ενώ η πραγματική εργοστασιακή του αξία είναι 30.000 ευρώ προκύπτει μια διαφορά των 20.000 ευρώ που πρέπει με κάποιο τρόπο η ελληνική εισαγωγική να καταβάλλει στο εργοστάσιο. Ο τρόπος είναι γνωστός στους κύκλους της αγοράς αυτοκινήτου και «εξοφλείται» μέσω των εγγυήσεων καθώς κάποιες εισαγωγικές έχουν συνάψει ιδιωτικά συμφωνητικά με το εργοστάσιο βάσει των οποίων καλύπτουν το κόστος των ανταλλακτικών και της εργασίας για όλες τις εγγυήσεις των καινούριων αυτοκινήτων. Με αυτό τον τρόπο «επιστρέφουν» τη χρηματική διαφορά που έχει προκύψει από το χαμηλό τιμολόγιο αγοράς και βέβαια εμφανίζουν και ζημιές από τις εγγυήσεις στην χώρα μας.

Ωστόσο σε αυτό το σημείο θα πρέπει να τονίσουμε πως τη συγκεκριμένη πρακτική δεν την κάνουν όλες οι εισαγωγικές εταιρείες.

Κάποιες άλλες έχουν ανακαλύψει άλλους τρόπους να γλιτώνουν την φορολόγηση στην Ελλάδα μέσω θυγατρικών σε άλλες χώρες είτε το αντίθετο δηλαδή η ελληνική εταιρεία είναι θυγατρική κάποιας που έχει έδρα άλλη χώρα ενώ τελευταία έχει παρατηρηθεί και το φαινόμενο κάποιο καινούριο αυτοκίνητο πριν το παραλάβει ο καταναλωτής να έχει ήδη μεταβιβαστεί από την εισαγωγική σε κάποια θυγατρικής της και έπειτα στον καταναλωτή…

Τέλος υπάρχει και ο γνωστός «παραδοσιακός» τρόπος «εξόφλησης» της χρηματικής διαφοράς που προκύπτει από τα πολύ χαμηλά τιμολόγια μέσω των ανταλλακτικών που δεν έχουν Φόρο Πολυτελείας ή Τέλος Ταξινόμησης…