«Big Brother» στις εκπομπές CO2!

    Από «κόσκινο» θα περνούν οι χειριστές των συστημάτων πληροφορικής του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών όσο και των Διευθύνσεων Μεταφορών τα στοιχεία που περιλαμβάνουν τα Πιστοποιητικά Συμμόρφωσης κατά την πρώτη ταξινόμηση των οχημάτων.

    Μάλιστα στην σχετική εγκύκλιο που εξέδωσε το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών τονίζεται η σημασία ελέγχου και παρακολούθησης των εκπομπών CO2 των οχημάτων.

    Ειδικότερα όπως χαρακτηριστικά αναγράφει η εγκύκλιος: «Πεδία συμπλήρωσης κατ’ εφαρμογή των Κανονισμών (ΕΕ) 2019/631 και 2018/956 για την παρακολούθηση και αναφορά εκπομπών CO2 και λοιπών στοιχείων πρώτης ταξινόμησης.

    Σε συνέχεια της (α) σχετικής εγκυκλίου, με την οποία επικαιροποιήθηκαν και συνοψίστηκαν οι πληροφορίες για την υποχρεωτική συλλογή στοιχείων πρώτης ταξινόμησης ελαφρών οχημάτων (επιβατικών και ελαφρών φορτηγών, κυρίως), κατ’ εφαρμογή των κανονισμών (ΕΚ) 443/2009 και (ΕΕ) 510/2011, όπως ίσχυαν, μέχρι την αντικατάστασή τους από τον (β) σχετικό κανονισμό, θέτουμε υπ’ όψη σας τα εξής:

    Με τον (γ) σχετικό κανονισμό, επεκτάθηκε η παρακολούθηση και αναφορά στοιχείων πρώτης ταξινόμησης και στα «βαρέα επαγγελματικά οχήματα», όπως ορίζονται τα οχήματα των κατηγοριών Μ1, Μ2, Ν1 ,Ν2, με μάζα αναφοράς άνω των 2610 kg, που δεν εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής του Κανονισμού 715/2007 και των κατηγοριών Μ3, Ν3, Ο3, Ο4.

    Μετά τη δημιουργία νέων πεδίων συμπλήρωσης πρώτης ταξινόμησης από την Υπηρεσία της Πληροφορικής, κατ’ εφαρμογή των παραπάνω κανονισμών, η Υπηρεσία μας, ταυτόχρονα και σε συνεργασία με την εν λόγω Υπηρεσία, προέβη σε κάποια μερική μετονομασία (και τυποποίηση των ονομάτων) των υφιστάμενων πεδίων της «εφαρμογής των αδειών κυκλοφορίας». Αυτό έγινε για την ευκολότερη χρήση τους (δηλ. τη συμπλήρωση ή τον έλεγχό τους), αφού, το όνομά τους θα παραπέμπει ευθέως, τόσο στον κωδικό της άδειας κυκλοφορίας, όπως, κατά κύριο λόγο, ίσχυε ήδη, για όσα εξ αυτών τυπώνονται σε αυτήν (το πρώτο τμήμα του ονόματος), όσο και στη θέση του περιεχομένου τους στο πιστοποιητικό συμμόρφωσης (αναφορά του σχετικού σημείου στο τελευταίο τμήμα του ονόματος).

    Κατόπιν όλων των παραπάνω, παρατίθεται πίνακας με τα πεδία συμπλήρωσης της εφαρμογής των χειριστών, που πρέπει να συμπληρώνονται/ελέγχονται κατά την πρώτη ταξινόμηση, με βάση τα στοιχεία του πιστοποιητικού συμμόρφωσης. Η 1η στήλη αφορά τις νέες ονομασίες των πεδίων. Η 2η στήλη αφορά την πλήρη περιγραφή του πεδίου (τί αφορά) με τη σχετική μονάδα μέτρησης. Η 3η στήλη αφορά τη θέση που βρίσκεται, στο πιστοποιητικό συμμόρφωσης, το απαιτούμενο περιεχόμενο του πεδίου που πρέπει να συμπληρωθεί ή να ελεγχθεί. Στην 4η στήλη βρίσκονται οι παλιές ονομασίες, για λόγους συσχέτισης και δεδομένου ότι, στην (προηγούμενη) (α) σχετική εγκύκλιο, είχαν περιγραφεί και επεξηγηθεί αναλυτικά τα εν λόγω πεδία. Προφανώς, τα καινούργια πεδία, που δημιουργούνται τώρα, δεν έχουν «παλιά ονομασία», οπότε, στην 4η στήλη εμφανίζεται κενό. Τα εν λόγω πεδία επεξηγούνται ακολούθως.

    Επιπλέον, σας γνωρίζουμε ότι τα πεδία «ΣΕCO2», «De» και «Vf», που είχαν ανοιχτεί σε προγενέστερο χρόνο, κατ’ εφαρμογή των σχετικών κανονισμών, λόγω κατάργησης αναφοράς των σχετικών στοιχείων τους, αφαιρούνται, εφεξής, από την «εφαρμογή των αδειών κυκλοφορίας, οπότε και δεν εμφανίζονται στον παρακάτω πίνακα. Τα νέα πεδία, που κοινοποιούνται με την παρούσα, για τα ελαφριά οχήματα, σε συνέχεια της (α) σχετικής εγκυκλίου μας και για τα βαρέα οχήματα, για τα οποία ανοίγονται πεδία για πρώτη φορά, είναι τα εξής:

    Πεδία για τα «ελαφριά οχήματα»

    1) Ηλεκτρική αυτονομία («ΗΛ.ΑΥΤΟΝ 49.5.1/2»): Μετριέται σε χιλιόμετρα και αφορά αμιγώς ηλεκτρικά, ή ηλεκτρικά υβριδικά, εξωτερικής φόρτισης, οχήματα. Βρίσκεται στο πιστοποιητικό συμμόρφωσης, στη θέση 49.5.1 για τα αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα και 49.5.2 για τα ηλεκτρικά υβριδικά οχήματα εξωτερικής φόρτισης.

    2) Κατανάλωση καυσίμου συνδυασμένου κύκλου (WLTP) («ΚΑΤΑΝ 49.4»): Μετριέται σε λίτρα ανά 100 χιλιόμετρα και βρίσκεται στη θέση 49.4 του πιστοποιητικού συμμόρφωσης, δίπλα στην τιμή CO2 (WLTP) του συνδυασμένου κύκλου.

    Πεδία για τα «βαριά οχήματα»

    3) Ειδικές εκπομπές CO2 βαρέος οχήματος («CO2 ΒΑΡ 49.5»): Μετριέται σε γραμμάρια ανά τονο-χιλιόμετρο και βρίσκεται στη θέση 49.5 του πιστοποιητικού συμμόρφωσης βαρέος οχήματος.

    4) Μέγιστη ταχύτητα βαρέος οχήματος («ΜΕΓ.ΤΑΧ 29»): Μετριέται σε χιλιόμετρα ανά ώρα και βρίσκεται στη θέση 29 του πιστοποιητικού συμμόρφωσης.

    5) Μέση τιμή του ωφέλιμου φορτίου οδήγησης βαρέος οχήματος («ΩΦΕΛ.ΦΟΡΤ.ΟΔ 49.6»):

    Μετριέται σε τόνους και βρίσκεται στη θέση 49.6 του πιστοποιητικού συμμόρφωσης βαρέος οχήματος.

    6) Έκτυπο κρυπτογραφικού κλειδιού του φακέλου αρχείων του κατασκευαστή (βαρέος οχήματος) («ΕΚΤ.ΚΡΥΠΤ.ΚΛ 49.1»): Βρίσκεται στη θέση 49.1 του πιστοποιητικού συμμόρφωσης βαρέος οχήματος και λαμβάνονται οι πρώτοι 8 χαρακτήρες (μέχρι 30-6-2025), στους οποίους προσμετρώνται και τα διάφορα σύμβολα, π.χ. «*», «/», «-», κλπ.

    Επισημαίνουμε, επιπλέον, ότι, τα πεδία «D2 ΠΑΡΑΛ 0.2» και «D2 ΕΚΔΟΣΗ 0.2», εμφανίζονται, πλέον, στην οθόνη της «εφαρμογής της άδειας κυκλοφορίας» και είναι «κλειδωμένα», μετά από την επιλογή των κωδικών για το εργοστάσιο και για τον τύπο, αλλά, ουσιαστικά, δεν αποτελούν νέα πεδία. Τώρα, πλέον, με την εμφάνισή τους (και με το πεδίο πεδίο «D2 ΤΥΠΟΣ 0.2»), διευκολύνεται ο έλεγχος της ορθότητας επιλογής των κωδικών εργοστασίου και τύπου, με την επαλήθευση των περιεχομένων τους από το πιστοποιητικό συμμόρφωσης στη θέση 0.2. Επίσης, ως προς τον αναφερόμενο, στην προηγούμενη σχετική εγκύκλιο, «αναγνωριστικό αριθμό οικογένειας παρεμβολής», για τον οποίο είχε σημειωθεί ότι θα ανοιγόταν, επίσης, πεδίο, για τη διασταύρωσή του με το σημείο 0.2.3.1 του πιστοποιητικού συμμόρφωσης, τελικά δεν υλοποιείται και θα εξακολουθήσει να λαμβάνεται από το Τεχνικό Αρχείο Οχημάτων, για να μην επιβαρυνθούν σε χρόνο οι χειριστές της ταξινόμησης.

    Για πληροφορίες για τη συμπλήρωση των υφιστάμενων, έστω μετονομασμένων, πεδίων, μπορεί πάντα να χρησιμοποιηθεί η προηγούμενη σχετική εγκύκλιός μας, που αφορά, αποκλειστικά, πεδία συμπλήρωσης ελαφρών οχημάτων. Επισημαίνεται, εκ νέου, ότι η ορθή συμπλήρωση των, κατά περίπτωση, πεδίων κατά την πρώτη ταξινόμηση, είναι πολύ σημαντική και αυτό αφορά και τα πεδία που δεν τυπώνονται στην άδεια κυκλοφορίας. Το σημαντικότερο και αρχικό βήμα για να γίνει αυτό, είναι, η σωστή επιλογή κωδικού εργοστασίου και τύπου (με διασταύρωση του τύπου, της παραλλαγής και της έκδοσης του οχήματος από το σημείο 0.2 του πιστοποιητικού συμμόρφωσης).

    Παρακαλούμε για τις ενέργειές σας για την ορθή εφαρμογή των παραπάνω, με χρόνο εκκίνησης επτά (7) ημέρες από την υπογραφή/αποστολή του παρόντος.»