«Ανύπαρκτα» τα παλαιά στηθαία ασφαλείας για τις νταλίκες!

    Από τύχη δεν θρηνήσαμε θύματα τη στιγμή που ακόμη μία νταλίκα έριξε στα χάρτινους πύργους τα προστατευτικά στηθαία που βρίσκονται στον κεντρικό αυτοκινητόδρομο που βρίσκεται στην Αττική.

    Ειδικότερα την Δευτέρα το μεσημέρι οδηγός νταλίκας ο οποίος κινούνταν στο ρεύμα προς Κηφισιά υπό άγνωστες συνθήκες, έχασε τον έλεγχο του οχήματος και διέσχισε κάθετα τον Κηφισό την ώρα της κίνησης!

    Μάλιστα διέσχισε κάθετα ολόκληρο το αντίθετο ρεύμα πορείας και σταμάτησε στα προστατευτικά κιγκλιδώματα που βρίσκονταν στην άκρη του άλλου ρεύματος κυκλοφορίας, παρασύροντας και μια κολόνα της ΔΕΗ.

    Όπως είναι εύκολο να αντιληφθεί κανείς μόνο από καθαρή τύχη το φορτηγό δεν συγκρούστηκε με άλλο διερχόμενο ρεύμα και το μόνο που προκάλεσε ευτυχώς ήταν μια απίστευτη ουρά χιλιομέτρων από ακινητοποιημένα αυτοκίνητα.

    Πάντως πριν καν αποκατασταθεί η κυκλοφορία από την τρελή πορεία του φορτηγού ακόμη ένα νέο τροχαίο προκλήθηκε στο ίδιο ρεύμα κυκλοφορίας μεταξύ 6 αυτοκινήτων μόνο με υλικές ζημιές το οποίο βέβαια επιδείνωσε το κυκλοφοριακό χάος.

    Αν βέβαια στην Εθνική Οδό Αθηνών – Πειραιάς και στο ρεύμα προς Λαμία είχαν τοποθετηθεί Πιστοποιημένα στηθαία η νταλίκα δεν θα είχε περάσει στο αντίθετο ρεύμα κυκλοφορίας!

    Στηθαία από την δεκαετία του ‘80

    Τα στηθαία ασφαλείας που βρίσκονται στο μεγαλύτερο τμήμα των ελληνικών δρόμων είναι πολύ παλαιά με προδιαγραφές προηγούμενων δεκαετιών με αποτέλεσμα να μην μπορούν να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις των νέων δεδομένων.

    Όπως έχει αποκαλύψει το Newsauto.gr τα στηθαία κατασκευάστηκαν για να σώζουν ζωές και να μην επιτρέπουν την είσοδο των οχημάτων που κινούνται ανεξέλεγκτα στο αντίθετο ρεύμα κυκλοφορίας ή σε γκρεμούς και επικίνδυνα χαντάκια και ξεκίνησαν να τοποθετούνται στο εθνικό οδικό δίκτυο της χώρας μας στις αρχές της δεκαετίας του ’60 ενώ μετά από 28 χρόνια δηλαδή το 1988 εκδόθηκε ισχύουσα προδιαγραφή, που δημοσιεύτηκε στο ΦΕΚ 189Β/6.4.88.

    Έκτοτε έχουν περάσει δεκαετίες και παρά το γεγονός πως η τεχνολογία και η βιομηχανική παραγωγή έχουν κάνει θαύματα στην Ελλάδα εξακολουθούμε να θρηνούμε θύματα εξαιτίας της ύπαρξης αλλά και παράνομης τοποθέτησης μη Πιστοποιημένων στηθαίων σχεδόν σε όλο το οδικό δίκτυο της χώρας. Τόσο σε αστικό όσο και σε εθνικό περιβάλλον όπου οι ταχύτητες κίνησης είναι πολύ υψηλές.

    Να επισημάνουμε πως τα πιστοποιημένα στηθαία, έχουν κατασκευαστεί από υλικό σύμφωνα με την Προδιαγραφή ΕΝ 1317, η οποία καθορίζει τις κατηγορίες επίδοσής τους, δηλαδή τη μορφή και τον τρόπο τοποθέτησής τους ώστε να διαθέτουν την απαιτούμενη ικανότητα συγκράτησης του οχήματος που προσκρούει σε αυτά. Με απλά λόγια, τα πιστοποιημένα στηθαία εγγυώνται ότι (στην εκάστοτε κατηγορία οδού) τα οχήματα που θα παρεκτραπούν από την πορεία τους έχουν σημαντικά αυξημένες πιθανότητες να παραμείνουν εντός της οδού -αυξάνοντας την πιθανότητα επιβίωσης του οδηγού- και ταυτόχρονα να μην προκαλέσουν παράπλευρες ζημιές και απώλειες.

    Βέβαια στα παραπάνω θα πρέπει να επισημάνουμε πως από το 2012 απαγορεύεται η τοποθέτηση μη Πιστοποιημένων στηθαίων στο εθνικό και αστικό οδικό δίκτυο αλλά όπως αποδεικνύεται οι Περιφέρειες αλλά και οι Δήμοι αρκούνται στην αντικατάσταση των παλιών στηθαίων με νέα ή μεταχειρισμένα τα οποία δεν είναι Πιστοποιημένα εξαιτίας του χαμηλότερου κόστους αλλά και της μικρότερης γραφειοκρατικής δουλειάς που πρέπει να κάνουν.

    Σε αυτή την περίπτωση είναι ξεκάθαρο πως κάποιοι αδιαφορούν για το υπέρογκο κόστος που προκαλούν στην οικονομία και την κοινωνία καθώς σχεδόν καθημερινά ακούμε στα δελτία ειδήσεων για θανατηφόρα τροχαία ατυχήματα τα οποία θα μπορούσαν να έχουν αποφευχθεί αν είχαν τοποθετηθεί Πιστοποιημένα στηθαία με συστήματα απορρόφησης της ενέργειας πρόσκρουσης.