Τι πρέπει να γίνει ώστε να πετύχει η ηλεκτροκίνηση σε φορτηγά και λεωφορεία;

Τα χρονικά περιθώρια μείωσης των εκπομπών CO2 για τα βαρέα επαγγελματικά οχήματα, συμπεριλαμβανομένων λεωφορείων και πούλμαν, στενεύουν, και η ικανότητα των κατασκευαστών οχημάτων να τους επιτύχουν εξαρτάται από την ταχεία ανάπτυξη κατάλληλων υποδομών φόρτισης και ανεφοδιασμού. Η ACEA προτείνει στην ΕΕ ότι πρέπει να επικεντρωθούν στην κατασκευή σημείων, όπου αυτά τα οχήματα θα φορτίζονται τακτικά, κατά μήκος μεγάλων αυτοκινητοδρόμων, αλλά κυρίως σε αμαξοστάσια, σταθμούς λεωφορείων και κόμβους, καθώς και σε τουριστικούς προορισμούς.

Σύμφωνα μάλιστα με την ACEA έως το 2030 θα χρειαστούν περίπου 30.000 σημεία φόρτισης για υπεραστικά λεωφορεία και πούλμαν, καθώς και επιπλέον 48.000 σημεία για αστικά λεωφορεία σε όλη την Ευρώπη, σύμφωνα με την ACEA.

Πιο συγκεκριμένα η ACEA ώστε να διασφαλιστεί ότι τα υπεραστικά λεωφορεία και πούλμαν μπορούν να επιτύχουν τους στόχους τους για τις εκπομπές CO2, προτείνει:

–Δημιουργία στοχευμένης ενωσιακής και εθνικής χρηματοδότησης ειδικά για υποδομές φόρτισης κατάλληλες για υπεραστικά/πούλμαν, βελτίωση της ορατότητας και της πρόσβασης σε υπάρχοντα συστήματα και βελτιστοποίηση των αδειών και της τεκμηρίωσης, ώστε τα έργα να προχωρήσουν ταχύτερα.

–Συνεργασία με τον κλάδο και ιεράρχηση μιας μακροπρόθεσμης, καθοδηγούμενης από την αγορά, ανάπτυξης σε συνεργασία με κατασκευαστές και operators εκμετάλλευσης. Οι κατασκευαστές λεωφορείων και πούλμαν της ACEA είναι έτοιμοι να συνεργαστούν στενά με τους ενδιαφερόμενους operators της βιομηχανίας, τους θεσμούς και τους υπεύθυνους χάραξης πολιτικής σε όλα τα επίπεδα, για να διασφαλίσουν την επίτευξη των φιλόδοξων στόχων μείωσης του CO2.

–Εναρμόνιση των κανόνων κτιρίων και ασφάλειας σε όλα τα κράτη-μέλη σχετικά με τα μέτρα πυρασφάλειας (π.χ. διαχωριστικά τοιχώματα, περιοχές καραντίνας) και άλλους περιορισμούς, ώστε να μην συρρικνώνεται άσκοπα ο χρησιμοποιήσιμος χώρος φόρτισης ή να επιβραδύνεται η ανάπτυξη στις χώρες.

-Ακόμα και με την επιταχυνόμενη υιοθέτηση των ZEV στα αστικά λεωφορεία, πρέπει να υπάρξει επέκταση της φόρτισης στα αμαξοστάσια για την επίτευξη του στόχου πωλήσεων ZEV κατά 90% έως το 2030. Αυτό πρέπει να διασφαλίσει ότι οι στόλοι των αστικών λεωφορείων δεν ανταγωνίζονται τις ανάγκες των υπεραστικών/πούλμαν για περιορισμένες υποδομές και τη χωρητικότητα του δικτύου.

–Ενημέρωση του AFIR και των σχετικών κανόνων της ΕΕ/εθνικών κανόνων ώστε να συμπεριληφθούν οι απαιτήσεις τοποθεσίας ειδικά για λεωφορεία/υπεραστικά δρομολόγια. Πρόσθετες διατάξεις, όπως η προσωρινή στέγαση μεγάλων ομάδων επιβατών, οι τουαλέτες και η τροφοδοσία, η ασφαλής αποβίβαση και οι ροές πεζών, είναι ζωτικής σημασίας για να διασφαλιστεί ότι οι δημόσιες και ημιδημόσιες υποδομές φόρτισης είναι πραγματικά αξιοποιήσιμες για τις επιβατικές μεταφορές.

–Να θεσπιστεί συνεπής και περιοδική παρακολούθηση σε ολόκληρη την ΕΕ (ανά διετία) των βασικών συνθηκών που επιτρέπουν την ανάπτυξη υποδομών, ετοιμότητα δικτύου, αδειοδότηση κ.λπ.) από την Κομισιόν, τα κράτη-μέλη και τη βιομηχανία. Τα σχόλια από αυτές τις ασκήσεις παρακολούθησης πρέπει να χρησιμοποιηθούν ως βάση για την αναθεώρηση των στόχων για το CO2, ώστε να διασφαλιστεί ότι ευθυγραμμίζονται με την ανάπτυξη υποδομών φόρτισης και άλλες βασικές συνθήκες που επιτρέπουν την ανάπτυξη.