Η διασύνδεση των αυτοκινήτων αποτελεί το επόμενο βήμα των συστημάτων αυτόνομης οδήγησης και είναι το μεγάλο επόμενο μεγάλο στοίχημα των αυτοκινητοβιομηχανιών. Ωστόσο η διασφάλιση των προσωπικών δεδομένων του οδηγού και των επιβατών φαίνεται ότι απασχολεί έντονα την Ευρωπαϊκή Ένωση.
Ειδικότερα με το συγκεκριμένο θέμα ασχολήθηκε το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Προστασίας Δεδομένων (EDPB), προκειμένου να δώσει κατευθυντήριες οδηγίες για τον τρόπο με τον οποίο θα πρέπει να σχετίζονται οι εκπομπές των προσωπικών δεδομένων. «Οι αυτοκινητοβιομηχανίες δεσμεύονται να παρέχουν στους πελάτες τους υψηλό επίπεδο προστασίας προσωπικών δεδομένων. Αυτός είναι ο λόγος που οι συγκεκριμένες οδηγίες από το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Προστασίας Δεδομένων θα πρέπει να γίνουν πιο ισχυρές. Πρέπει να υπάρχει κατανόηση του τρόπου με τον οποίο πρέπει να εφαρμόζονται οι κανόνες προστασίας δεδομένων στον τομέα των συνδεδεμένων οχημάτων», υπογράμμισε ο γενικός διευθυντής της ACEA, Eric-Mark Huitema.
Θα πρέπει να τονίσουμε πως με την συνδεσιμότητα το ένα αυτοκίνητο με το άλλο επικοινωνούν μέσω μιας συγκεκριμένης απόστασης που δεν υπερβαίνει το χιλιόμετρο και τα δεδομένα μεταδίδονται από τη μία συσκευή στην άλλη, παρέχοντας χρήσιμες πληροφορίες, όπως για παράδειγμα αν υπήρξε απότομο φρενάρισμα, άρα κάποιο πρόβλημα, αν υπάρχει ολισθηρότητα ή αν υπάρξει ακινητοποίηση, όπως γίνεται σε ένα ατύχημα ή βλάβη, προετοιμάζοντας τον οδηγό και το όχημα να αντιδράσει έγκαιρα για να αποφύγει τυχόν εμπλοκή του σε ανάλογες καταστάσεις. Οι κατευθυντήριες γραμμές του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Προστασίας Δεδομένων έρχονται για να καλύψουν τυχόν κενό που υπάρχει στην εκπομπή δεδομένων, καθιστώντας σαφές αν τα αυτοκίνητα είναι «ελεγκτές» δεδομένων ή «επεξεργαστές».
Το σίγουρο είναι ότι τη συνδεσιμότητα των οχημάτων διαφέρει ως προς τον τρόπο με τον οποίο λειτουργούν τα smartphone, επειδή στα οχήματα υπάρχουν πολλοί χρήστες και ως εκ τούτου πολλαπλά δυνητικά προσωπικά δεδομένα. Το θέμα είναι αν τα δεδομένα του οχήματος πρέπει να αξιολογούνται στο πλαίσιο της επεξεργασίας δεδομένων. Για παράδειγμα, επιβάτες ή πεζοί που εντοπίζονται στην κάμερα ή η μέση κατανάλωση καυσίμου του αυτοκινήτου ή η μέση ταχύτητα είναι δεδομένα που δεν έχουν καμία επίπτωση με την προστασία της ιδιωτικής ζωής.
Όμως δεδομένα που σχετίζονται με στοιχεία που έχουν να κάνουν την κατάσταση του οχήματος, δεν θα πρέπει να διαγράφονται, αφού θα δημιουργούν ένα ιστορικό το οποίο θα μπορεί να αξιοποιηθεί στο μέλλον από ένα συνεργείο αυτοκινήτων για την εξεύρεση λύσης ενός προβλήματος ή στην διαδικασία πώλησης του οχήματος.
Το σίγουρο είναι ότι τα προσωπικά δεδομένα είναι ένα κομμάτι της συνδεσιμότητας των αυτοκινήτων και οι αυτοκινητοβιομηχανίες είναι έτοιμες να συνεργαστούν με το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Προστασίας Δεδομένων ώστε να οριστεί ένα σωστό νομοθετημένο πλαίσιο λειτουργίας της συγκεκριμένης τεχνολογίας.